Santa Maria del Mar.

_TIT4180_pekeSanta Maria del Mar se l’anomena ja en un document del 998, com a església de Santa Maria a prop del mar, en un emplaçament que esdevindria el centre de la ciutat i de totes les activitats relaciones amb les feines de mar. Aquesta antiga església s’anomenava Santa Maria de les Arenes, i que estaria construïda sobre un antic temple paleocristià, on es situava també una necròpolis del segle IV al VI. Les recent investigacions de Jordina Sales han conclós que aquest hauria estat l’emplaçament de l’antic amfiteatre de l’època imperial romana. En aquesta necròpolis segons la tradició el bisbe de Barcelona Frodoí localitzà les restes de santa Eulàlia i les traslladà a la Catedral el 887.

Per iniciativa del canonge de la Catedral Bernat Llull es decidí convertir aquest temple parroquial de la Vilanova de Mar en un gran temple arxidiaconal. L’any 1324 Bernat Llull es converteix en ardiaca de Santa Maria i el rei Alfons III de retorn de la conquesta de l’illa de Sardenya posa la primer pedra el 25 de maig de 1329, tal i com també diuen les làpides de l’exterior. Les obres anaren a càrrec de Berenguer de Montagut i de Ramon Despuig. Un dels fets més excepcionals de la construcció fou que estaria sempre sota l’autoritat dels feligresos, i per tant els artensans i treballadors del barri foren els encarregats d’abastir el material necessari per la construcció. La seva construcció va ser un rècord ja que al 1360 la façana, les capelles i els murs estaven enllestits. El 1379 amb el quart tram de la volta acabat es produí un gran incendi a la bastida que danyà la pedra. El 1383 es col·loca la darrera clau de volta, acabant l’obra, que fou inaugurada amb una missa solemne el 15 d’agost de 1384 amb la presència del rei Pere III, que ja havia autoritzat que es pogués extreure pedra de Montjuïc per l’obra al 1368.

El 1339 fou escenari d’un altre gran esdeveniment del regne: el trasllat del cos de santa Eulàlia a la cripta de la Catedral. El cos ja era a la Catedral, traslladat des de Santa Maria al segle IX, però ara es duia a la cripta que s’havia construït sota l’altar major per ordre del bisbe Ponç de Gualba. S’organitzà una gran processó que anà de la Seu a Santa Maria del Mar i tornà a la Seu. Formaren part del seguici: el rei Pere III, la reina Maria de Navarra, el rei Jaume III de Mallorca, la reina Constança de Mallorca, germana de Pere, la reina Elisenda de Montcada, vídua de l’avi de Pere, Jaume II, i els infants Pere comte de Ribagorça i Berenguer comte d’Empúries i Prades, fills de Jaume II i, l’infant Jaume comte d’Urgell, germà del rei Pere.

_TIT4703_peke Un incendi, el 1378, va danyar l’edifici i va fer necessària una reconstrucció parcial a càrrec del mestre Guillem Metge. Posteriorment, el terratrèmol que va sacsejar Barcelona el 1428 va destruir la rosassa primitiva, que va ser substituïda per l’actual el 1459 pels mestres de cases Pere Joan, Andreu Escuder, Bernat Nadal i Bartomeu Mas, que es construeix en estil gòtic flamíger, l’actual. Les conseqüències del terratrèmol de 1428, que va fer que la gran rosassa de la façana s’esfondrés i matés a unes 30 persones sota les seves pedres. La torre de l’oest de la façana s’acabà a finals del segle XV, l’altre, la de mar, no s’acabà fins a inicis del segle XX, 1902, però des del segle XVII era on s’hi havia instal·lat un rellotge. A inicis del segle XVIII es construeix una tribuna inferior al temple pel virrei/lloctinent, que anava unida per un pas elevat al Palau de Virrei, a Pla de Palau, a l’estil del pas elevat que va dels Uffizi al Palau Pitti. Va ser l’església on l’arxiduc Carles, rei Carles III, es va casar amb Elisabet de Brunsvic, però els bombardejos patits per la ciutat al llarg del setge de 1713-1714 va malmetre molt l’edifici i va destruir tots els vitralls. El 1936 un altre incendi la deixà en molt mal estat, i no fou fins el 1967 que recuperà el seu estat.

La porta principal s’obra a la plaça de Santa Maria on hi havia el fossar major. La façana està decorada de manera senzilla amb les imatges de sant Pere i sant Pau, i al timpà hi ha el Salvador entre la Mare de Déu i sant Joan. A les seves portes s’hi pot veure també la imatge dels bastaixos o macips de capçana fetes en coure. Al cantó de ponent hi ha la porta de la Mare de Déu amb una imatge de la Verge amb l’infant en braços. A l’altre lateral es troba una altra entrada que dóna al fossa menor o el Fossar de les Moreres. Als costats d’aquesta porta es troben dues làpides, una en llatí i l’altra en català que conmemoren la col·locació de la primera pedra. En darrer lloc es troba la porta de l’absis, que dóna a la plaça del Born. Construïda el 1542 per Bernat Salvador, prenent com a referent una de les portes del convent de Sant Agustí el Vell. Aquesta porta compta amb una imatge de la Verge amb el nen en braços, típicament gòtica, que té la vista girada cap al Born, d’aquí neix una de les llegendes del barri amb un flassader. L’exterior com l’interior la línia que hi predomina és la vertical, però sobretot l’horitzontal amb cornises i motllures i d’una gran simplicitat. Aquesta estructura dóna la sencació de caixa rectangular, sense jocs ni artificis de profunditats, jocs llum i ornaments._TIT4699_peke

El seu interior és el millor exemple del que és el gòtic català, com diu Cirici: conquerir l’espai i depurar la forma. Es tracta d’un edifici de planta basilical de tres naus. Les naus tenen quatre trams de volta, i el presbiteri té mig tram més un poligon de set cares. Aquests trams estan coberts per voltes de creueria tancades amb unes impressionants claus de volta magníficament decorades. Però aquest edifici no sembla que aquest edifici tingui tres naus, es vol donar la sensació d’espai únic. Per això els arquitectes van situar els 8 pilars enormes de les naus a 13’2 metres l’un de l’altre, una distància enorme. Aquesta distància és la més gran entre tots els edificis gòtics del món. Alhora van igualar molt l’alçada de les naus laterals amb la central, la diferència és tan sols d’1/8. Aquests pilars sense nervadures i decoracions tenen forma octogonal, i d’esveltesa màxima. Les mesures són concebudes per donar aquest aspecte inigualable de gran espai. La nau central té 13’2 metres d’amplada, el doble que les laterals. L’amplada del recinte és igual a l’alçada de les naus laterals. I l’alçada de més que té la nau central és l’amplada de les naus laterals. Les capelles del temple estan entre els contraforts, tres per cada tram, i per tant estan incorporades en l’estructura de l’edifici i no es marquen ni en la seva part exterior. Uns òculs s’obren entre les naus laterals i la central. Aquests òculs es transformen en finestrals als espais entre els pilars del presbiteri, convertint l’espai en un cercle de llum que envolta l’altar. L’altar està presidint per una imatge de la Mare de Déu del segle XIV amb una imatge d’una coca de Mataró, un vaixell comercial de l’Edat Mitjana. Sota l’altar hi ha la cripta amb les restes de sant Cugat, provinents des del monestir de Sant Cugat del Vallès, després de la seva desamortització del monestir i traslladades a l’església de Sant Cugat del Rec de Barcelona. Cal tenir present però com bona part de la decoració de l’església l’altar va ser destruït el 1936, per tant la sensació de nuesa era molt menor que l’actual.

_TIT4671_peke

Dels vitralls la majoria són reconstruïts després de la Guerra Civil però se’n conserven pocs de finals de l’Edat Mitjana. Entre 1833 i 1839 es construí la capella del Santíssim. El 1923 el papa li concedeix el títol de basílica menor, després de la Catedral i la Mercè, i és una de les 9 basíliques de Barcelona.

En una de les capelles de l’Epístola (costat dret) es troba la làpida de la tomba del Conestable Pere de Portugal, que va ser comte de Barcelona i rei d’Aragó durant la Guerra Civil del segle XV, ja que va ser enterrat al temple. La làpida està feta en marbre blanc i en relleu representant la figura del Conestable.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s